ATI R420 to Support 32-bit Precision for Pixel Shaders?

Elrond

To fold or to FOLD?
ATI R420 to Support 32-bit Precision for Pixel Shaders?

More Details About R420 and R500 Transpire

ATI Technologies COO and President David Orton said last week internal Pixel Shader precision in ATI VPUs will be 32-bit extremely soon. Currently ATI Technologies DirectX 9.0-supporting graphics processors provide only 24-bit internal precision for Pixel Shaders – enough for current shaders and fully corresponding to Microsoft’s requirements, but still lower than generally-recognized 32-bit processing precision.

Answering questions of PC Watch web-site in Tokyo, Japan, Orton told a number of conceptions regarding future visual graphics processing units. Keeping in mind extreme pace of innovation in the graphics industry, no one expected the President of the world’s leading VPU company to explain anything concrete about the future-generations of VPUs, such as ATI R420, ATI R500 or even ATI R600, but stick to some general conceptions – this is what Mr. Orton managed to do quite well.

David Orton said that his company does not have plans to keep the internal precision of its Pixel Shader processing unit at 24-bit. He said that soon ATI’s hardware will get 32-bit internal precision, though, he denied to comment in which VPU this new feature will be implemented. Provided that Microsoft requires internal 32-bit precision for its Pixel Shaders 3.0 to be available next year, it is logical to anticipate 32-bit internal precision in ATI’s next-generation ATI R420 graphics processor.

Currently ATI’s R300, R350, R360, RV350 and RV360 graphics processors used in the RADEON 9500-, RADEON 9600-, RADEON 9700- and RADEON 9800-series of graphics cards support 24-bit internal precision for Pixel Shaders – the minimum precision required by Microsoft Corporation for DirectX 9.0. NVIDIA’s GPUs support 16-bit and 32-bit internal precision for Pixel Shaders.

ATI Technologies also does not say “no” to 64-bit internal precision, but notes some substantial difficulties with its implementation.

Talking about longer-term future, Orton indicated Pixel and Vertex Shaders 4.x – a part of DirectX 10 and Longhorn – to be extremely flexible and resemble each other pretty well in terms of formats. This means that graphics processing units will be yet another step closer to central processing units. Moreover, executing units or unit for Pixel Shaders and Vertex Shaders are anticipated to be the same. This may probably concern ATI’s future generations of VPUs – R500 or even R600.

Orton warned about too rapid process of innovation – according to the President of ATI, this may harm industry more than it may benefit. A very serious problem with technology improvement is ability of software makers to keep the same pace and not to be a couple of steps behind the hardware. Another issue is the necessity to shrink the size of graphics chips to keep their cost at an affordable level. One more concern is the cost of memory – 256-bit bus will stay here for long and graphics companies will have to develop and utilize high-speed, but cost effective types of DRAM, including GDDR-II and GDDR3.

Basically, all the issues mentioned above mean that graphics technology cycles are very likely to last about 18 to 24 months, not 6 to 12 month, as before, just as Mr. Orton indicated earlier this year. Furthermore, it means that revolutions in hardware are not very likely to happen frequently than once every 18 to 24 months.


Isso queriam eles...é so aparecer alguem com estofo no mercado das graficas e la tem a ATI q fazer horas extras pra cumprir com os 6 meses de intervalo e sem speed bumps tipo Xts e afins..

Agora esperemos que esse alguem n demore muito.

[]z
 
Bem tudo indicava que o R420 mantivesse os máximos 24bits FP de cor no uso de pixel shaders 2.0+

Se isso não provocar atrasos e for bem rápido a funcionar óptimo. Mas era bom que eles mantivem-se os 24bits só por uma questão de velocidade/qualidade... devia dar para escolher isso nalgum utilitário de tweaks. ;)
 
Apesar deles indicarem sobre a extrema dificuldade em implantarem os 64-bit "Internal Precision", poderá isso indicar que relativamente aos 32-bit poderão já estar desenvolvidos... espero...


Honestamente, eu espero que vejamos já estas inovações na R420... já estou um pouco cansado de placas novas com clocks mais elevados... queremos ver inovações...

Usem os 0.13, usem 32-bit IP, usem tretas que façam vender! :D
 
Originally posted by Raptor
Usem os 0.13, usem 32-bit IP, usem tretas que façam vender! :D

Já tens essa placa no mercado. A 5800/5900/5950 já tem tudo isso. :D

Agora a sério.
Supostamente a R420 era um "familiar" da RV360.
Se calhar vamos ter todos uma supresa e os rumores sejam falsos. Só espero que a performance continue em alta.
 
Originally posted by Raptor

Honestamente, eu espero que vejamos já estas inovações na R420... já estou um pouco cansado de placas novas com clocks mais elevados... queremos ver inovações...


Também eu... acho que desde a 9700Pro as coisas pouco mudaram.

A não ser a 9600 e a FX5700 que até é mais ou menos, embora tenha dúvidas em qualquer FX por causa dos PS2.0

Mas enfim... fazer um novo chip não é como botar uma pizza no micro-ondas e passado 5 minutos já está.
 
R500 ainda vai faltar muito tempo nike, agora a R420 supostamente deverá sair no 1º ou 2º trimeste do proximo ano! Acho eu...
 
Nike ..... a isso xama-se gastar por gastar :S

OMG


tu na te xamas raptor :S

O raptor ja sabemos todos k eh trengo .... mas tu agora .... ui ... pera ... nikeboi ? :S OMG :S EH ELE :S


Gostava de saber onde arranjas dinheiro nike .... mas ok :S

eu ainda ando de 8500 e ando mt bem :S
 
Originally posted by Madril
Nike ..... a isso xama-se gastar por gastar :S

OMG


tu na te xamas raptor :S

O raptor ja sabemos todos k eh trengo .... mas tu agora .... ui ... pera ... nikeboi ? :S OMG :S EH ELE :S


Gostava de saber onde arranjas dinheiro nike .... mas ok :S

eu ainda ando de 8500 e ando mt bem :S

Tambem eu ando de 8500. Mas, Madril, temos de ser realistas, ela já borra toda pra correr os ultimos jogos que sairam.
Sugiro que faças o mesmo que eu, vende-la enquanto ainda rende e investe numa 9600 pro 256mb ou numa 9700 np.
comps
 
Já a 9700 PRO chega bem, o unico jogo que se arrastou
foi o HALO, mas esse foi um mal geral.

Faz dia 8 deste mês 1 ANO (RECORD!!!) que comprei a placa e
ainda a tenho!!

Jogo sempre a 1280/1024 neste momento sem AA e AF pq a esta
resolução pouca diferença faz.

Espero bem que continue a fluidez ... o grande teste será sem
dúvida o Half-life 2 e o Doom 3 , mas até lá....com os adiamentos
ainda dura outro ano :D :D
 
Se a trokasse agora ia para uma 9600XT :D

Mas vou esperar até ah pascua, onde espero fazer um upgrade geral e mando esta pró meu irmão (onde tá a minha LINDA GF DDR :D) e mando a GF DDR pro server :D
 
Aqui esta +1 de 8500....


la pra fevereiro/março logo troco, assim como o pc em geral, ficando este pra pc de escritorio...

ehe

PS:o NFSU com tudo no max a 1024 corre fluido aqui...

[]z
 
Originally posted by Elrond
Aqui esta +1 de 8500....


la pra fevereiro/março logo troco, assim como o pc em geral, ficando este pra pc de escritorio...

ehe

PS:o NFSU com tudo no max a 1024 corre fluido aqui...

[]z





aqui há uma 9100 ( 8500 LE) ..... e no nfsu jogo a 800x600 com details em medium ... nao da pra mais ............




mas realmente as 9600 pro a 150€ tão a um preço mt apetecivel.........................................( depois do natal = $ , logo se vê ..:D :D )
 
Depende ao ke xamas Fluido eu de R9800Pro e P4 a 3650MHz jogo a 1024*768 a 6x e 16x graficos todos no max uso o FRAPS e so tenho em media 40/50fps no NFSU por ai assim eu gosto de jogar é a 100fps hehehe apra aproveitar bem o meu monitor Sony E230 faz 110Hz a 1024 :D outro game ke puxa por isto é o Unreal 2 mas esse ja corre +/- a 70/80fps com tudo ao max eu gosto de qualidade acima de tudo!:rolleyes:
 
Back
Topo