Browser Mozilla Firefox

Versão 91.0 já disponível para atualização via browser.

Version 91.0, first offered to Release channel users on August 10, 2021

We’d like to extend a special thank you to the 210 volunteers who helped resolve more than 1,200 bugs in the Firefox 91 release. Of the 210 volunteers, 16 developers contributed their first code changes to Firefox as brand new volunteers!

New​

  • Building on Total Cookie Protection, we've added a more comprehensive logic for clearing cookies that prevents hidden data leaks and makes it easy for users to understand which websites are storing local information. Learn more
  • Firefox now supports logging into Microsoft, work, and school accounts using Windows single sign-on. Learn more
  • The simplify page when printing feature is back! When printing, under More settings > Format select the Simplified option when available to get a clutter-free page. Learn more
  • HTTPS-First Policy: Firefox Private Browsing windows now attempt to make all connections to websites secure, and fall back to insecure connections only when websites do not support it. Learn more
  • We've added a new locale: Scots (sco)
  • The address bar now provides Switch to Tab results also in Private Browsing windows.
  • Firefox now automatically enables High Contrast Mode when "Increase Contrast" is checked on MacOS
  • Firefox now does catch-up paints for almost all user interactions, enabling a 10-20% improvement in response time to most user interactions.

Fixed​

Enterprise​

Developer​

Web Platform​


Fonte:
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/91.0/releasenotes/
 
Impressão minha ou depois deste update voltaram os espaçamentos antigos (aka estupidamente grandes) entre marcadores? Eu na altura já os tinha diminuído pelo about:config.
 
Versão 92.0 já disponível pelo canal tradicional.

Version 92.0, first offered to Release channel users on September 7, 2021
We'd like to extend a special thank you to all of the new Mozillians who contributed to this release of Firefox!

New​

  • More secure connections: Firefox can now automatically upgrade to HTTPS using HTTPS RR as Alt-Svc headers.
  • Full-range color levels are now supported for video playback on many systems.
  • Mac users can now access the macOS share options from the Firefox File menu.
  • Support for images containing ICC v4 profiles is enabled on macOS.

Fixed​

  • Firefox performance with screen readers and other accessibility tools is no longer severely degraded if Mozilla Thunderbird is installed or updated after Firefox.
  • macOS VoiceOver now correctly reports buttons and links marked as ‘expanded’ using the aria-expanded attribute.
  • An open alert in a tab no longer causes performance issues in other tabs using the same process.
  • Various security fixes

Changed​

  • The bookmark toolbar menus on macOS now follow Firefox visual styles.
  • Certificate error pages have been redesigned for a better user experience.
  • Continuing work to restructure Firefox’s JavaScript memory management to be more performant and use less memory.

Enterprise​

 
Desde a última atualização fiquei com um problema no Firefox.
Agora o browser simplesmente nos sites não usa o tema de alto contraste e as cores escolhidas mas usa isso no separador aberto com as opções do browser.

O problema também sucede no Waterfox que é baseado no motor do Firefox.
As opções das cores do sistema funcionam bem no Chrome ou no Edge. Não sei se mais alguém por aqui usa o tema de alto contraste e também não sei se esse problema também sucede para quem ativou o tema Escuro que está nas opções de instalação do browser.
 
Não fiz. Pensei que ele tivesse feito reset ás minhas opções no about:config ou no ficheiro do CSS, mas continuou tudo na mesma. Neste momento tenho o visual do FF simplesmente asqueroso. Tenho pastas dos bookmarks que estão na toolbar a ocuparem-me metade do ecrã quando carrego nela. Esteticamente é horrível.
 
Não fiz. Pensei que ele tivesse feito reset ás minhas opções no about:config ou no ficheiro do CSS, mas continuou tudo na mesma. Neste momento tenho o visual do FF simplesmente asqueroso. Tenho pastas dos bookmarks que estão na toolbar a ocuparem-me metade do ecrã quando carrego nela. Esteticamente é horrível.
Penso que tenha sido o mesmo problema que eu tive, a minha lista de Bookmarks ficou com o triplo do tamanho! Mas consegui voltar ao normal pelo ficheiro CSS:




/*** Tighten up drop-down/context/popup menu spacing (8 Sep 2021) ***/

menupopup:not(.in-menulist) > menuitem,
menupopup:not(.in-menulist) > menu {
padding-block: 4px !important;
min-height: unset !important; /* v92.0 - for padding below 4px */
}
:root {
--arrowpanel-menuitem-padding: 4px 8px !important;
}
 
Não resultou. Possivelmente já devo ter o meu .CSS cheio de tralha, que o que adicione posteriormente já não surte efeito.

Mas já agora, adicionaste isso em algum sitio em especifico, ou foi apenas no fundo da página depois da última linha de código?
 
Última edição:
No meu caso tenho lá uma porrada de código porque vi-me lixado para meter as tabs debaixo dos marcadores. E quando andava a pesquisar e fazendo várias tentativas, fui metendo e alterando o código que metia para lá até dar.

Agora, quando colei esse que referes, ou outros do género que também já vi pela net, nenhum deles funciona.
 
Faz um back do que tens agora, e cria um só para o código que postei acima...tiras logo as teimas ;)
A minha lista de bookmarks estava enorme que tinha de fazer scroll para ver tudo, agora está tudo normal.
 
Faz um back do que tens agora, e cria um só para o código que postei acima...tiras logo as teimas ;)
A minha lista de bookmarks estava enorme que tinha de fazer scroll para ver tudo, agora está tudo normal.

Até me esqueci de te responder. Sim, com o .css limpo é verdade é que metendo lá o cídigo consigo eliminar os espaços, mas depois o pior é conseguir meter as tabs outra vez no sitio delas. E neste caso prefiro ter os espaços grandes que ter as tabs por cima dos bookmarks.
 
Versão 93.0 já disponível.

Version 93.0, first offered to Release channel users on October 5, 2021

New​

  • Firefox now supports the new AVIF image format, which is based on the modern and royalty free AV1 video codec. It offers significant bandwidth savings for sites compared to existing image formats. It also supports transparency and other advanced features.
  • Firefox PDF viewer now supports filling more forms (XFA-based forms, used by multiple governments and banks). Learn more.
  • When available system memory is critically low, Firefox on Windows will automatically unload tabs based on their last access time, memory usage, and other attributes. This should help reduce Firefox out-of-memory crashes. Switching to an unloaded tab automatically reloads it.
  • To prevent session loss for macOS users who are running Firefox from a mounted .dmg file, they’ll now be prompted to finish installation. This permission prompt only appears the first time these users run Firefox on their computer.
  • Firefox now blocks downloads that rely on insecure connections, protecting against potentially malicious or unsafe downloads. Learn more and see where to find downloads in Firefox.
  • Improved web compatibility for privacy protections with SmartBlock 3.0. Learn more
  • Introducing a new referrer tracking protection in Strict Tracking Protection and Private Browsing. Learn more
  • Introducing Firefox Suggest, a faster way to navigate the web. Learn more about the experience and locale-specific features.

Fixed​

  • The VoiceOver screen reader now correctly reports checkable items in accessible tree controls as checked or unchecked.
  • The Orca screen reader now works correctly with Firefox, no longer requiring users to switch to another application after starting Firefox.
  • Various security fixes

Changed​

  • TLS ciphersuites that use 3DES have been disabled. Such ciphersuites can only be enabled when deprecated versions of TLS are also enabled. Learn more.
  • The download panel now follows the Firefox visual styles.
 
Pessoal, estou a usar o Firefox, e até ver, so far so good.

Neste momento o que me está a começar a aborrecer, é o facto de ter múltiplos separadores abertos, e ter de andar a puxar para os lados, para navegar entre eles. Não há forma de os ter fixos?
 
Pessoal, estou a usar o Firefox, e até ver, so far so good.

Neste momento o que me está a começar a aborrecer, é o facto de ter múltiplos separadores abertos, e ter de andar a puxar para os lados, para navegar entre eles. Não há forma de os ter fixos?
Puxar para os lados.

Explica PF.
 
Imagina que tenho uns 10 separadores, e tendo em conta que estou com uma resolução baixa, os mesmos 10 separadores não são exibidos ao mesmo tempo. Existem umas setas nas pontas que me fazem navegar entre separadores.
 
Back
Topo