OpenOffice - OpenOffice.org

Caspanatola

Power Member
Já está no ar a versão 1.0 do OpenOffice.org, uma suíte bem completa para escritório baseada no StarOffice, mas com licença de software livre. Por causa dos congestionamentos no site, vale a pena esperar alguns dias para baixar o programa.

Assim como o StarOffice, o OpenOffice permite editar textos, gerenciar planilhas eletrônicas, criar apresentações, ler emails, navegar pela web e mesmo montar páginas HTML.

A nova versão do OpenOffice é baseada no mesmo código do StarOffice 6.0. São mais de 7,5 milhões de linhas de código, que, segundo a OpenOffice.org, levaram mais de 18 meses de desenvolvimento. O programa está disponível nas plataformas Windows, Linux, Solaris e vários tipos de Unix. Ele pode ser baixado em 25 idiomas, inclusive o Português (de Portugal, como o próprio StarOffice).

Entre as características de destaque do OpenOffice estão a habilidade de importar os mais diferentes tipos de documentos e templates de programas e exportar formatos que vão do HTML ao Office XP.

Fonte: Info Exame

----------------------------------------------

Eu acho isso ótimo, agora só tenho uma dúvida, se o pessoal demorou 18 meses para fazer isso, que os pagou?
 
Continuo a preferir o StarOffice5.2 em ingles, mas isso do ingles é vicio e agora custa tirar.

Não quero causar guerras ou algo do genero, posso tar enganado, mas o staroffice n foi comprado ja avançadito alias so saiu na versao 5 ou lá o que foi, já debaixo da alçada da SUN? mto honestamente acho que sim.

Qt ao open office eu tenho isso instalado a um ano ou mais e era um clone do staroffice5.1 na altura com alguma alterações que foram depois vistas no 5.2 e no 6 que parece que vai deixar de ser a borlix.

Um abraço,
João Paulo Pedrosa
 
OpenOffice v1.1.3 - Final


OpenOffice.org 1.1.3 is ready for download. It replaces 1.1.2, and includes numerous bug fixes but no new features. At the moment, some languages, including English, are ready. As the month progresses, more languages will be available. Please check with your Native-Language project for updates. If you are curious about the future, now is the time to look at 680, the developer release. It is not for the shy, however.

Introduction
OpenOffice.org 1.1 - word processor, spreadsheet application, presentation tool and more

OpenOffice.org 1.1 is an open, feature-rich multi-platform office productivity suite. The user interface and the functionality is very similar to other products in the market like Microsoft Office or Lotus SmartSuite, but compared to these commercial products OpenOffice.org is absolutely free.

Uma descrição completa da aplicação pode ser encontrada em:


Highlights

Word Processor

OpenOffice.org Writer is a full-featured word processor. The powerful Navigator and Stylist tools make changing the formatting throughout a document a simple task.


Spreadsheet

OpenOffice.org Calc provides full spreadsheet functionality incl. a huge number of statistical and scientific functions, pivot tables and charts.


Presentation Tool

OpenOffice.org Impress is a full-featured presentation tool that allows to create and modify diagrams and pictures right within the application.


Drawings and Diagrams

OpenOffice.org Draw is a drawing tool that supports both vector and bitmap images. The powerful Connectors allow to easily complex diagrams and org charts.


Database Access

With the database tools in OpenOffice.org users can easily access and analyze data, create complex reports or do a mail merge based on a customer database. Many open source and commercial database systems are supported.


Microsoft Office Compatibility

OpenOffice.org is able to read and write Microsoft Office files. This allows users to open and save Word, Excel and PowerPoint files on their preferred platform incl. Windows, Linux and Solaris.


One-click Export to PDF

OpenOffice.org 1.1 introduces the one-click PDF export feature that enables you to easily create PDF files without the need for any additional third party software. This feature makes exchanging documents in a standard "read-only" file format a trivial task. The creation of PDF files normally requires relatively expensive third party add-on tools. With OpenOffice.org this feature comes for free.


Export to Flash (.SWF)

OpenOffice.org now can export presentations and drawings to the Macromedia Flash format (.swf). Thus, it's now possible to view presentations in a simple web browser that has the Flash plugin installed. Recipients and users of Flash presentations don't have to install a special viewer anymore in order to view a presentation.


Accessibility

OpenOffice.org 1.1 can now be used by handicapped people - for example people with sight problems. OpenOffice.org 1.1 provides a high contrast mode, and together with additional tools (see h**p://www.sun.com/access/) it's even possible to use special entry devices.


Support for many native languages

OpenOffice.org 1.1 introduces functionality like bi-directional and vertical writing that is required for many native languages. This allows OpenOffice.org 1.1 to be translated into Japanese, Hebrew and many other languages that have sophisticated text layout requirements. In addition the OpenOffice.org project has an increasing number of native-language projects where users can access OpenOffice.org information in their native language.


Open XML File Format

The default file format in OpenOffice.org is an open XML file format defined in a 500-page specification document. Every OpenOffice.org file is a ZIP archive containing separate XML files for the content, styles, settings and meta data. OASIS is using the OpenOffice.org file format as the basis for the creation of a industry wide standard for an open office document file format. For ordinary end users this means that the content of documents can still be accessed and used even if OpenOffice.org would go away.


API and File Format Compatible with StarOffice 7[tm] Office Suite

Since the StarOffice 7[tm] Office Suite is based on OpenOffice.org 1.1 both application suites are API and file format compatible. Sun Microsystems, Inc., the founder and main sponsor of the OpenOffice.org project, is providing support, training, enterprise tools and services for the StarOffice 7 Office Suite. More details about the relationship and the feature differences between OpenOffice.org and the StarOffice product can be found in a comparison document on the OpenOffice.org page at sun.com. Other office suites that are API and file format compatible with OpenOffice.org will soon be listed on the OpenOffice.org website.


Macro Recorder

The new macro recorder records and automates recurring tasks. For more sophisticated programming tasks the OpenOffice.org Software Development Kit (SDK) can be used. The SDK provides libraries, tools and documentation for the Java programming language, C++, Basic, OLE and XML. The SDK is a separate download.


3rd Party Add-ons

The new add-on framework and the new deployment tool (the "pkgchk" utility) allow developers to easily include new components and 3rd party add-ons into an existing OpenOffice.org installation.


XML File Filter Tool

The new XML file filter tool makes it easy to integrate new import or export file filters that are based on XSL transformations. A popular use case for the XML filter tool is the support for the new Microsoft Office 2003 XML file formats.


ActiveX Control

OpenOffice.org 1.1 comes with an ActiveX control that allows users to view OpenOffice.org documents within a browser window (Internet Explorer) on the Windows platform. The ActiveX control can also be used within native applications developed in Microsoft VisualBasic or Borland Delphi.


Support for DocBook and PDA File Formats

OpenOffice.org allows users to export OpenOffice.org documents to popular file formats like DocBook or various small device file formats like AportisDoc. This gives users the possibility to carry their documents with them on their Palm Pilots and Pocket PC PDA's.


MySQL Integration

OpenOffice.org now has support for MySQL databases, i.e. the open source database can be used for mail merge activities and the creation of reports. The combination of OpenOffice.org and MySQL (or another supported database) allows users to do tasks that many people used to solve by using products like Microsoft Access.

Descrição completa das features do OpenOffice.org 1.1 :


Central de downloads do OpenOffice.org



Utilizem um download manager para sacar a versão para Windows (Inglês) aqui:


Utilizem um download manager para sacar a versão para Linux (x86) (Inglês) aqui:


E como é sabido, freeware. :)

[],
 
Aqui está um programa que merece/vai merecer algum destaque.

O Inq fez um pequeno preview do Openoffice 2.0 e desde já parece estar bastante bom.

oo20preview-logo.jpg


ooo20-preview-doc-file-from-microsoft.jpg


ooo20-preview-impress-with-powerpoint-file-loaded.jpg


ooo20-preview-calc-with-xls-file-from-hp.jpg


OpenOffice.org project based on open sourced StarOffice code has released a preview of the upcoming OpenOffice 2.0 product. This version touts better MS-Office loading and parsing, strict XML compliant output, a new database program that mimics Microsoft's Access, and much more. It's available for 32-bit Windows, Linux (x86), Sun Solaris x86, and the traditional Solaris for Sparc.

Installation was idiot proof and took 3 minutes on the 2.0 Ghz AMD Athlon based test system with 512MB RAM. Load speed is one area worth noting because of the improvements over previous releases. Launching the Office Suite installed on winXP Home SP2, with the program's "Quick Starter" feature disabled, produced the following results: OpenOffice Writer loaded in 10 seconds. The Spreadsheet (OO Calc) in 11 seconds. The Powerpoint-like presentations module (Impress): 9 seconds. OO Base (a new database program): 5 seconds. With Quick Starter enabled: OO Write: 3 seconds. OO Calc: 7.5 seconds. OO Impress: 6 seconds. OO Base: 2 seconds.

Continuing with the tradition of offering very good Microsoft Office compatibility, the OO 2.0 preview opened with no errors a few random Microsoft Office files downloaded from the net, preserving the complete presentation format and content.

One noteworthy addition to this upcoming 2.0 OO.o release is the HSQL Embedded database engine a fast Java-based embedded database engine that once surprised everyone by beating IBM's Cloudscape (now also open sourced) and even C++ databases. Also included is a user friendly database application dubbed "OpenOffice Base" which allows you to effortlessly create both databases, queries and reports using helpful "wizards".

http://www.theinquirer.net/?article=20293

Mais info -> http://marketing.openoffice.org/2.0/featureguide.html
 
Ainda não virão os comentários do pessoal no OSNEWS.com.
Só falta andarem à batatada.
O que me chamou à atenção é a base de dados.
Espero que seja alguma coisa de geito. Os comantários que vi são maus vamos esperar para ver.
Ainda não vi a data para o lançamento final. Não sei se há alguma indicação sobre isso.

Ah! E a velocidade que demora a abrir parece que continua a ser muito mau. Essa é uma das principais promessas a cumprir.
 
Bem, realmente espero que o loading time seja um pco mais rápido.
Quanto à base de dados, não é assim mto importante, pelo menos para mim.
Mais importante é que abra as apresentações do powerpoint exactamente como elas são, sem se atrofiar (uma vez que mtes das apresentações que são dadas pelos meus profs, maram um pco).
mas tá no bom caminho :D

Open-source Rules !!

Cumps
 
Tenham em atenção que quando instalam o MS Office ele põe o quick-start em default, portanto 7.5s para folha de cálculo e 3s para write até não me parece mau de todo.
 
Tendo em conta o tempo que demora a elaborar um qualquer documento, seja uma apresentação, um doc. de texto ou uma folha de cálculo, parece-me irrisório o tempo quw a aplicação demora a abrir, i.e. não seria sem dúvida esse o factor decisivo (mas também prefiro quanto mais rápido e menos recursos melhor), agora se compararmos os factores: features(desempenho) / estabilidade / compatibilidade / tempo / custo, acho que temos um vencedor entre o openoffice e o microsoft office (não fosse o facto de nos clientes caseiros o custo não ser factor de análise e nos empresariais o porventura o desconhecimento e outros factores como o suporte e facilidade de uso (produtividade, para quem está habituado a trabalhar com ms durante anos a mudança não deve ser fácil)


Estou a imaginar numa empresa como a que trabalho (Bosch) o que representa em licenças o windows 2k e o office 2k3 (upgrade mundial do 97 para o 2k3 há meia dúzia de meses) nos custos globais e o quanto se poupa por ano numa solução linux/openoffice

Se calhar essas soluções ainda tem alguns contras.
 
Perspectiva...

Isso depende da tua "sensibilidade" ao tempo... Pra mim, sempre que o Notetab (win) ou o pico (linux) demoram mais de 1s já estou a atrofiar... Alias, por muito que goste do Kate, foi precisamente o load time que me fez desistir. 10s pra abrir o Write? Dá pra fumar um cigarro e ir fazer um café :)

De qqr modo é bom ver o OO a andar pra frente. Pode não ser brilhante, mas ao menos é uma alternativa.

Pena que não se esteja a lutar a batalha mais importante. O problema não é a app open source, é o formato Open Standard. Enquanto a M$ dominar o standard do formato, tamos sempre agarrados. O unico sitio onde consegui até agora "meter" o OO foi em advogados. Como a lei determina que os docs TÊM de estar em rtf, MS Office, Open Office ou Wordpad não fazia peva de diferença :P

@Chip: Não querendo fazer de advogado do diabo, mas calhando saia mais caro a migração para Lin/OO que o Volume License de O2k3. Já pra não falar em box resources. Linux é muito poupadinho sim pois, mas em server enviroment. Metes desktop e a conversa muda. Ainda no outro dia meti Win98/OfficeXP num portátil K6-2 450 32MB Ram e não sendo maravilhoso, lá funcionava. Tentem KDE/OO numa box com 32MB e venham cá dizer como foi...
 
ShadeX disse:
Ainda no outro dia meti Win98/OfficeXP num portátil K6-2 450 32MB Ram e não sendo maravilhoso, lá funcionava. Tentem KDE/OO numa box com 32MB e venham cá dizer como foi...

Epá, dizer que o win98 é um sistema operativo é ofensivo para todos os outros...
De qualquer forma é mais que KDE... especialmente os últimos que estão bastante "engordados"...
 
E comentários desses dizem que tás a caminho do "zealotismo"...

Gostava de saber pq raio as pessoas equacionam sempre a estabilidade/funcionalidade de um OS com a imbecilidade/incompetência da massa de utilizadores desse mesmo OS.

Posso mostra-te boxes W98SE que estão a funcionar á muito tempo sem problemas nenhums. Office+Mail+Web. Nem antivirus têm. Netscape/Firefox, Netscape/Thunderbird, Open Office. Têm é users que ouviram com atenção todos os conselhos (e "avisos amigáveis") do admin de serviço .)

Por isso não me venham com conversas da treta sobre o W98SE. Falem antes dos users incapazes. Incapazes de atar os sapatos quanto mais usar computadores...

Btw, eu não morro de amores pela M$, mas dizer mal só por dizer é que não. Talk is cheap. Ou achas que tinhas PC's com o poder de supercomputadores em casa se não fosse por eles?
 
Já há muito tempo que uso o OpenOffice, tanto em Linux como em Windows, e tenho-me safado bastantes bem. Para aquilo que pretendo serve muito bem. Vamos a ver como vai ser este 2.0. :)
 
Eu uso o Office 2003. E o que esta instalado no trabalho. Fizeram a passagem do Office 97 pro 2003 para ai em Agosto. Desconfio que so fazem estas mudanças para gastar orçamento de informatica. Se ao menos os formatos de ficheiros tivessem sido alterados ainda percebia...
Provavelmente a MS descontinua a venda, suporte, whatever das suites mais antigas e eles vem-se obrigados a fazer upgrade.
 
ShadeX disse:
Posso mostra-te boxes W98SE que estão a funcionar á muito tempo sem problemas nenhums. Office+Mail+Web. Nem antivirus têm. Netscape/Firefox, Netscape/Thunderbird, Open Office.

Só se for numa LAN, fora dela não duram 20s...
 
Back
Topo