Processador AMD ZEN2 7nm (ler primeiro post)

Mais dies reaproveitados das consolas a sair do forno:

AMD 4800S Desktop Kit supports Radeon RX 6600, launches next year

We received photos of the upcoming 4800S Desktop Kit, possibly new varaint of a repurposed AMD SoC from a gaming console.





AMD 4800S Desktop Kit,Source: VideoCardz



The photos that we received came with a brief list of specifications, such as a mention of Zen2 microarchitecture. This implies that the 4800S might be a higher-clocked 4700S Desktop Kit, or it could just as well be using a different SoC altogether.

As a reminder, the 4700S Desktop Kit features an Ariel SoC which is used by Sony for PlayStation 5 console. However, AMD is also making Zen2/RDNA(2) SoCs for Microsoft Xbox Series consoles. The 4800S could be using an Xbox chip, but we cannot confirm this at this time.



Assuming that the specs we have are correct, then there are some key differences between 4700S and 4800S. The 4800S has a PCI-Express 4.0 slot for discrete GPU, while the 4700S only supported Gen2. While the 4700S supported entry to mid-range GPUs, the 4800S supposedly supports Radeon RX 6600, which is being bundled with the new Desktop Kit.

Furthermore, the device is to feature M.2 slot for SSD and Wi-Fi card, which means that the device will finally be used as a proper desktop system. What should also be important to mention is that 4800S will support AM4 CPU coolers.

According to our information, the AMD 4800S Desktop Kit is to launch in the first quarter of 2022. It is being manufactured by MSI and it will be bundled with TUL (PowerColor) Radeon RX 6600 graphics card. We do not know if there are any other versions planned.
 
Deve ser o mesmo chip da PS5, com a adição de um PLX, reparar que tem dois dissipadores pequenos.

Assim permite usar as 4 lanes PCIe 4.0 em full speed, e assim bifucar em 8 lanes pro slot x16 (na foto da para ver que falta contactos na outra metade) e mais 4 lanes pro nvme e depois liga FCH usado no 4700S

E enfim vir também com suporte para cooler AM4. Um L9a ja deve controlar o bixo com silencio

é pena nao ser mini ITX...

Claro que não se descarta o chip da XBOX, embora não achei nada sobre quantas lanes pcie o SoC tem... Se tiver 8 lanes (imagino que 4 para o SSD interno e mais 4 pro SSD externo) aí ja temos algo mais a sério... Mete-se um nvme mais "fraco" para não roubar BW ao GPU e deve dar para jogar de boa.
 
Última edição:
its-back-nik-nocturnal.gif



AMD “Renoir-X” Ryzen 4700/4500/4300 processors get rumored specs​


AMD-Renoir-X-Ryzen-4000-Desktop-CPU-Rumors-768x450.png


https://videocardz.com/newz/amd-renoir-x-ryzen-4700-4500-4300-processors-get-rumored-specs
 
Sem grande interesse por anular o GPU...

do resto sera piores do que os equivalentes 3300/3600/3700 por causa da L3 pequena, so se vier bem barato... Mas e provavel isso ir para OEM/china
 
Alguém me consegue explicar pq os Ryzen 2nd gen estão mais caros que os 3rd gen, tipo estou a pensar vender o meu 3600x e ao pesquisar preços deparei-me com preços um tanto "absurdos", há alguma razão para isto ou é só pq sim?
cumps
 
Alguém me consegue explicar pq os Ryzen 2nd gen estão mais caros que os 3rd gen, tipo estou a pensar vender o meu 3600x e ao pesquisar preços deparei-me com preços um tanto "absurdos", há alguma razão para isto ou é só pq sim?
cumps

Provavelmente pela procura como CPU para motherboards mining. Há B450 a levar com 14 placas gráficas, por exemplo. Como os Ryzen 3 1200, que era o CPU mais usado para a coisa, desapareceram/aumentaram demasiado então a malta começou a esticar-se nos preços, tanto em novos como nos classificados.
 
Última edição:

CHUWI RZBOX AMD Ryzen 9 4900H Mini PC Review​


we have our CHUWI RZBOX review to kick of the STH Mini PC series. As the first one in this series, we have the AMD Ryzen 9 4900H powered RZBOX that has some interesting features not found on Project TinyMiniMicro nodes.
The RZBOX is interesting because it offers a H-series processor commonly found in higher-end notebooks. In this case, we got an AMD Ryzen 9 4900H 8 core/ 16 thread CPU, 16GB of memory, a 512GB NVMe SSD, and even WiFi for $750.
Chuwi-RZBOX-AMD-Ryzen-9-4900H-Front-2.jpg

Chuwi-RZBOX-AMD-Ryzen-9-4900H-Rear.jpg

Something we noticed immediately with the unit was how much less serviceable it was than the TinyMiniMicro nodes. While TMM PCs take one screw and then the system is usually open to service, this was eight. Once inside, while Lenovo has been using plastic tab hold-downs for M.2 SSDs for years, CHUWI is still using screws. Also, we have several 1L PCs with the ability to house two M.2 and one 2.5″ SSD, yet this system at twice the volume does not have a 2.5″ bay.

One other small note, we found that this unit was actually using an Intel AX210 not an AX200 WiFi NIC so it is a WiFi 6E capable device instead of just being WiFi 6 like the specs say. That was a nice surprise.
https://www.servethehome.com/chuwi-rzbox-amd-ryzen-9-4900h-mini-pc-review/
 
Mais um APU para o mercado Mobile. "Mendocino". 4 Cores Zen2 + RDNA2 a 6 nm.
iALPpsC.jpg

AMD Mendocino is to feature up to four cores and eight threads, so it’s clearly not meant for high-performance systems. Instead, this SoC was designed for low-power mainstream laptops with over 10 hours of mixed use battery life.

Laptops based on Mendocino architecture should retail at 399 to 699 USD according to AMD’s estimates. Such systems will be based on Windows as well as ChromeOS operating systems.

Mendocino will be AMD’s second Zen2 processor based on 6 nm fabrication process from TSMC. The company already announced Van Gogh APU for Steam Deck featuring the same combination of compute/graphics architectures.
https://videocardz.com/newz/amd-6nm...hics-for-mainstream-laptops-will-launch-in-q4
 
Com estes detalhes, parece ser, mas há aquele rumor do "Mero" que não seria igual ao Steamdeck.
Seja como for, parece-me um sucessor do "Dali", a nível de posicionamento no mercado.
 
Não será o mesmo die do APU do steamdeck?
Só para complementar, o Ian diz que a informação que tem, que pelo que percebi, vem da AMD, é que este "Mendocino" é um SOC diferente do SOC que está no Steam Deck.

Um pouco estranho a AMD ter 2 SOCs tão parecidos, a nível geral, mas como a AMD tem o departamento de SOCs "Custom" e o SOC do Steam Deck teria sido feito por encomenda pela Microsoft, para um Surface, é possível que na verdade, a AMD só tenha planeado para o mercado PC este "Mendocino".
 
Ena, um Ryzen "cortado" a nível da arquitectura. Acho que é uma estreia para os Ryzens no mercado PC.
Pelo slide, cortaram metade dos controladores de memória e unidades FP.

Se fosse a AMD, daria um nome diferente a este produto. Se ele vier com o nome Ryzen, vai servir para confundir o mercado.

Estou com curiosidade de saber o die size deste chip. 4 Cores com FP "cortado", metade dos controladores de memória, 2 CUs, 4 MB L3, 4 Lanes Pci-Ex Gen3 a 6 nm TSMC, deve ser minúsculo.
 
O Zen2 das consolas não tem o FP cortado também?

Deve ser bem pequeno e barato de produzir e ihmo para um laptop entry level / mini PC e afins é bastante suficiente.

De certeza deve destruir o meu 2200G :002:
 
Back
Topo