Artigo Windows 8 128bit ?

rj.rodrigues

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Microsoft leaks details of Windows 8 and Windows 9

Microsoft is planning to make Windows 8 an 128-bit operating system, according to details leaked from the software giant's Research department.

The discovery came to light after Microsoft Research employee, Robert Morgan, carelessly left details of his work on the social-networking site, LinkedIn.

Research & Development projects including 128-bit architecture compatibility with the Windows 8 kernel and Windows 9 project plan

The senior researcher's profile said he was: "Working in high security department for research and development involving strategic planning for medium and longterm projects. Research & Development projects including 128-bit architecture compatibility with the Windows 8 kernel and Windows 9 project plan. Forming relationships with major partners: Intel, AMD, HP and IBM."

Morgan's LinkedIn profile has now been pulled down, but a version remains in the Google search cache.

A move to 128-bit support would be a bold move for Microsoft. Many, including PC Pro's own Jon Honeyball, were urging Microsoft to make Windows 7 64-bit only, but the company continues to offer a 32-bit version of the forthcoming OS.

Microsoft has said very little publicly about Windows 8, although on a visit to the UK earlier this week, CEO Steve Ballmer denied rumours that Windows 7 would be the last major client OS the company produced. Ballmer admitted that planning was underway on Windows 8, although it's highly unlikely that the OS will arrive until 2012 at the earliest.

Morgan's talk of planning for Windows 9 supports Ballmer's claim that the company thinks there is plenty of life left in Windows yet.
@fonte


E esta! 128bit já no windows 8
 

arpinacio

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quanto ao 9 ainda pode ser que já tenha uma versão. ainda não é explorado todo o potencial do 64bits actualmente. acho que nos próximos anos, até a saída do win8, ainda estaremos muito bem nos 64bits

Não diria melhor... até hoje em dia os 64bits são mal aproveitados quanto mais 128bits... enfim
 

Axxantis

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LOL

Quem é que tem essa RAM toda em casa?

Eu tenho. Tive que retirar a tijoleira e forrar o chão todo a chips de RAM, mas até ficou bonito!:003:

Falando a sério, não vejo quais as vantagens reais em termos de capacidade de processamento e endereçamento que podemos tirar dos 128 bits, quando ainda nem sequer exploramos como deve ser a arquitectura de 64 bits...
 

SuperLuis

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Talvez para se usar software de 128 Bits? Mas se for esse o caso com 64 bits ainda temos poucas aplicações de 64 Bits e no caso dos jogos são bem raros aqueles que tem EXEs para 64 Bits e se bem me lembro no Seven de 64 Bits o Crysis dá erro quando se tenta correr a 64 Bits.

A mim cheira mais a Marketting de vendas da Microsoft para no final toda a gente coçar a cabeça e pensar para que é que foi que comprou isso...

Edit: Acabei de me lembrar disto: Outra possibilidade é preparar o terreno à AMD e Intel para futuras cpus a 128 Bits. Nada é impossível em Informática e electrónica :P
 
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Jekkaman

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Os 128 bits que falam são referentes ao sistema de ficheiros e não á arquitectura do sistema.
Posso estar errado mas penso que nos pcs não existe nada superior aos 64 bits.
 

petersaints

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Mesmo que a cada ano aumente a quantidade tipica de RAM em 2x, e partindo de 4GB normais hoje em dia, daqui a 10 anos será normal 4096GB, ou seja 4TB. Ainda bem abaixo do limite dos 64-bit.


Se considerarmos que em 1999 era normal 64MB (até acho que era 32MB) o mesmo aumento poria-nos hoje com 64GB de RAM com a quantidade comum num PC.

Por isso em 10 anos aumentámos apenas 128x a quantidade de RAM.
 

petersaints

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Sim... claro que o endereçamento não é tudo. Mas sinceramente eu ainda nem ouvi a Intel ou a AMD a falar de 128-bit eles já vêm com isto?

Só se for para outras arquitecturas... é que um x86-128 ainda deve estar muito distante.
 

rj.rodrigues

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Bem encontrei isto, que já é de 2007, não sei se tem alguma coisa a ver com 128bit cpu

AMD announces 128-bit (GPU-oriented?) SSE5 extensions to x86

AMD wants x86's vector capabilities to catch up to AltiVec (almost), so they're proposing a major new set of vector extensions that they call SSE5. Will this be a repeat of x86-64, or of 3DNow!?
AMD is looking to repeat the market-leading success they had with x86-64 by introducing another major change to the venerable x86 ISA: a three-operand instruction format for vector instructions in the form of the newly announced "SSE5" extensions.

SSE5, which is thoroughly described in the new documentation [PDF] that AMD has released, will be a set of x86 SIMD extensions that's finally comparable to AltiVec in that it eliminates the drawbacks associated with the x86's two-operand limitations which I described a long time ago here.

This three-operand format is one of a number of enhancements, some of which seem to be geared toward turning x86 into an ISA that is worthy of use in a GPU. In this respect, SSE5 seems to be what AMD was getting at when they talked about GPU-oriented ISA extensions at the beginning of this year.

SEE5 also features new instructions for fused multiply-accumulate, integer multiply-accumulate, compare and test, permutation and conditional move, and precision control, rounding, and conversion. Some of these new instructions work with a new 16-bit floating-point format that SSE5 introduces. This "half-precision" floating-point format is popular in GPUs, so this format and its related instructions are likely intended for AMD's forthcoming "Fusion" product.

All told, SSE5 adds over 100 new instructions (base instructions plus variants) to the x86 ISA. No doubt AMD hopes to repeat history here—x86-64 history, not 3DNow! history—by getting Intel to eventually adopt the extensions. However, my (still fairly preliminary) reading of Intel's QuickAssist technology suggests that Intel will take a different approach to integrating many-core, GPU-style acceleration with the x86 ISA. More on this at a later time, though.

The fact that SSE5 still wil not bring a complete SSE4 implementation to AMD's processors may pose a problem, because it will pit AMD's extensions directly against Intel's. (See the nice Venn diagram in this thread for more.) x86-64 worked because it was a superset of x86, and not a competitor; positioning SSE5 against SSE4 and whatever Intel cooks up next may end up being a recipe for obscurity.

Both "Fusion" and SSE5 are supposed to make their debut in 2009, the latter with AMD's "Bulldozer" core. Not much is known about Bulldozer's microarchitecture, but insofar as it's supposed to be the general-purpose processor core building block in a "modular" approach to integration that sees AMD mixing and matching cores and blocks of different types on a single chip, it will be a direct competitor to Intel's Nehalem.
Three-operand instructions

In a nutshell, a third operand lets a programmer or compiler specify a filter/mod register that can affect the way that a vector operation is carried out on the operands in the other two registers. Such operands are extremely useful for doing in a single instruction a variety of operations that would normally take a sequence of multiple instructions. The use of a third operand register can significantly increase performance for some types of codes, especially in hand-tuned code.

AMD implements this third operand by adding a third opcode byte to instruction and using a new prefix, the DREX prefix, to indicate the use of the new operand format. The DREX prefix replaces the REX prefix introduced with x86-64, and it also can be used to designate one of the three source operands as a destination register, giving a bit more flexibility to programmers and compilers.

Purists will want to know that "three-operand" means "three-register" here, so SSE5 won't be quite up to par with the four-register AltiVec ISA in the flexibility category. SSE's "four-operand" instructions look like OP dest, src1, src2, src3, but dest must equal either src1 or src3 (as specified in the DREX prefix). So one of the operand values in your three source registers still gets replaced with a result, a fact that AltiVec purists are not going to like.
Eu não percebi metade, quem perceber disto que troque por miúdos.
 
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Provenzano

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Vai ser finalmente possível superar o intolerável limite de 16,8 milhões de terabytes na RAM
um dia pode ser que tenhamos isso. mas têm de ser completamente alteradas as tecnologias.

durante as ultimas décadas tem-se verificado um aumento da velocidade dos processadores extremamente mais alto do que o aumento da velocidade de acesso à memória RAM. Termos essa quantidade gigante de ram não servia de nada dentro das tecnologias actuais, pois o processador não lhe iria aceder em tempo útil.
 

V3ctor

Moderador
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Microsoft mulling 128-bit versions of Windows 8, Windows 9


Os 128bits não são para os cpu's... Mas para os GPU's (gráficas). As gráficas já vão acelerar o windows, já se anda a falar em GPGPU há montes de tempo, a Microsoft apenas está a preparar-se atempadamente para a inclusão de cálculos por GPU no Windows.

Esse Windows 8 já me faz esquecer o Windows 7 :D Agora basta esperar os preços dos SSD's baixarem, e teremos pc's ULTRA RÁPIDOS
 

SuperLuis

Power Member
Microsoft mulling 128-bit versions of Windows 8, Windows 9


Os 128bits não são para os cpu's... Mas para os GPU's (gráficas). As gráficas já vão acelerar o windows, já se anda a falar em GPGPU há montes de tempo, a Microsoft apenas está a preparar-se atempadamente para a inclusão de cálculos por GPU no Windows.

Esse Windows 8 já me faz esquecer o Windows 7 :D Agora basta esperar os preços dos SSD's baixarem, e teremos pc's ULTRA RÁPIDOS
Isso sim é que era um sonho! :D Mas ainda vai levar alguns anos a chegar e depois vamos lá a ver como é que isto vai ficar.
 

V3ctor

Moderador
Staff
Isso sim é que era um sonho! :D Mas ainda vai levar alguns anos a chegar e depois vamos lá a ver como é que isto vai ficar.

Anos? Para o início de 2010 já tens core i3/i5 com cpu e gpu integrado no mesmo package (ou seja um cpu com gráfica integrada) A AMD deve apresentar o Fusion em 2011 o mais tardar, acho bastante plausível o GPU começar a "ajudar" o cpu a processar dados.
 

kindoor

Power Member
ora 64Gb x128.... dá 4352Gb que é 4Tb e não 16,8 milhões de terabytes xD

mas pronto eu também acho que isso é ma8s uma manobra de markting. Tão a tentar por a carroça à frente dos burros. Ainda mal existe programas para 64bits...
 
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